Limanowska Słaza rozdała nagrody — regionalne zespoły znów w centrum uwagi

3 min czytania
Limanowska Słaza rozdała nagrody — regionalne zespoły znów w centrum uwagi

Festiwalowy gwar jeszcze nie ucichł, a Limanowa znów ma powody do dumy. W tym roku scena tradycji wypełniła się głosami, instrumentami i tańcami — to wszystko za sprawą festiwalu organizowanego przez Limanowski Dom Kultury.

  • Komisja oceniła 136 prezentacji podczas 51. Festiwalu Folklorystycznego „Limanowska Słaza” i wyłoniła laureatów
  • Festiwal potwierdza siłę lokalnej tradycji i stawia wyraźne znaki dla edukacji młodych wykonawców

Komisja oceniła 136 prezentacji podczas 51. Festiwalu Folklorystycznego „Limanowska Słaza” i wyłoniła laureatów

W protokole posiedzenia Komisji Konsultantów zapisano, że w konkursie zaprezentowano 136 punktów programu, w których wzięło udział 922 osób. Konkurs odbywał się w dniach 5–9 listopada 2025 w Limanowa, a w składzie jury znaleźli się m.in. dr Bożena Lewandowska (etnomuzykolog) oraz dr Artur Czesak (językoznawca, dialektolog).

Najbardziej prestiżowe wyróżnienie — Grand Prix i nagrodę pieniężną — otrzymał zespół SŁOPNICKI ZBYRCOK ze Słopnic, a tuż za nim uplasowały się między innymi zespoły ŚWARNI ŁOJCE (I miejsce) oraz kilka grup dzielących II i III miejsca: STAROWIEJSKI HYR, PRZYSZOWIANIE, JURKOWIANIE, KIJOM WORCI, GORCE, SŁOPNICZANIE i SZCZYRZYCANIE. Wyróżnienie specjalne im. Jerzego Obrzuta „Za wierność wobec tradycji” trafiło do WILKOWICANIE z Wilkowiska. 😊

Laureaci w kategoriach dziecięcych też pokazali klasę — I miejsce wśród dziecięcych zespołów zajęły PNIOKI z Sadku, a nagrody i wyróżnienia trafiły do szeregu lokalnych zespołów i kapel. Komisja przyznała także liczne nagrody dla muzyków, instrumentalistów, gawędziarzy, grup śpiewaczych oraz duetów mistrz–uczeń.

Festiwal potwierdza siłę lokalnej tradycji i stawia wyraźne znaki dla edukacji młodych wykonawców

Protokół podkreśla dużą liczbę wykonawców i żywotność tradycji w regionie, ale zawiera też ocenę: poziom wykonawczy wielu dziecięcych prezentacji wymaga poprawy. Komisja sugeruje, by przyszłe występy dzieci odbywały się w obecności instruktora — ta sugestia zostanie doprecyzowana w przyszłym regulaminie konkursu.

Wśród indywidualnych wyróżnień warto odnotować m.in. Jakuba Kaperę (I miejsce wśród instrumentalistów dorosłych, heligonka), Piotra Pławeckiego (I miejsce w kategorii multiinstrumentalistów dorosłych), Mariolę Lorek (I miejsce w śpiewie solowym dorosłych) oraz Przemysława Fudala, który poza I miejscem w kategorii multiinstrumentalistów dzieci otrzymał Nagrodę Dyrekcji Limanowskiego Domu Kultury „Dziecięca Osobowość Artystyczna”.

Komisja zakwalifikowała też kilka zespołów i wykonawców do przyszłorocznych konkursów: na Małopolski Konkurs Obrzędów „Pogórzańskie Gody” w kwietniu 2026, na Karpacki Festiwal Dziecięcych Zespołów Regionalnych w czerwcu 2026 w Rabce-Zdroju oraz na 60. „Sabałowe Bajania” w Bukowinie Tatrzańskiej — w tych wydarzeniach pojawią się reprezentanci Limanowej i okolic.

W protokole podziękowano też za wsparcie finansowe i organizacyjne. Łączna wartość nagród finansowych i rzeczowych przyznanych podczas 51. edycji wyniosła 49 050 zł, a sponsorem i partnerami byli m.in. ministerstwo kultury, miasto Limanowa, powiat oraz lokalne instytucje kultury.

Dla mieszkańców Limanowej to kolejny dowód, że folklor tu nie tylko przetrwał, ale ma się dobrze — i że szkolenie młodszych pokoleń pozostaje kluczowym zadaniem dla lokalnych instruktorów i domów kultury. 🎶

na podstawie: LDK Limanowa.

Autor: krystian