10. Wyścig Górski Limanowa w ramach FIA EHC już 26-28 lipca

3 min czytania
10. Wyścig Górski Limanowa w ramach FIA EHC już 26-28 lipca

Już w lipcu Limanowa stanie się areną zmagań najlepszych kierowców górskich Europy. 15. Wyścig Górski Limanowa Przełęcz pod Ostrą to wydarzenie, którego nie można przegapić. Sprawdź, co czeka na uczestników i kibiców w tym roku!

  • Jubileuszowe FIA EHC na polskiej ziemi
  • Rekordy i mistrzowie na limanowskiej trasie
  • Sukcesy polskich kierowców
  • Program i atrakcje tegorocznego wyścigu

Jubileuszowe FIA EHC na polskiej ziemi

W 2024 roku mija dziesięć lat, odkąd Wyścig Górski Limanowa Przełęcz pod Ostrą stał się częścią Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich (FIA EHC). To wyjątkowe wydarzenie przyciąga nie tylko krajowych, ale i międzynarodowych zawodników, którzy rywalizują na malowniczej, ale wymagającej trasie.

Auto Moto Klub Limanowa, organizator wyścigu, od 2009 roku zapewnia emocje na najwyższym poziomie. Już w 2011 roku zawody zyskały międzynarodowy zasięg, kiedy to po raz pierwszy rozegrano rundę FIA CEZ (Mistrzostwa FIA Strefy Centralnej Europy) oraz Mistrzostwa Słowacji. Trasa, pierwotnie licząca 6031 metrów, została skrócona do 5493 metrów w 2014 roku ze względów bezpieczeństwa.

Rekordy i mistrzowie na limanowskiej trasie

W 2014 roku Limanowa po raz pierwszy gościła zawodników startujących w FIA EHC. Pierwszym zwycięzcą polskiej rundy mistrzostw został Miloš Beneš z Czech, który ustanowił rekord toru z czasem 2:03,101. Beneš powtórzył ten sukces rok później, ale to nie on jest głównym rekordzistą trasy.

W 2016 roku na trasie pojawili się włoscy mistrzowie: Simone Faggioli i Christian Merli. To właśnie Merli, startujący w Oselli FA 30, ustanowił nowy rekord trasy - 1:55,413. Kierowca z Trento triumfował w Limanowej jeszcze pięciokrotnie, nieustannie poprawiając swoje wyniki. W 2018 roku przejechał trasę w 1:53,398, jednak w 2019 roku to Faggioli zdołał go pokonać, uzyskując czas o 0,6 sekundy lepszy.

Sukcesy polskich kierowców

Polscy kierowcy również mają powody do dumy. Robert Steć w 2014 roku jako pierwszy Polak stanął na podium klasyfikacji generalnej FIA EHC w Limanowej, zajmując trzecie miejsce. Jego sukces powtórzył Karol Krupa w 2022 roku, który dodatkowo wygrał Kategorię 1 (auta z nadwoziem zamkniętym).

W 2018 roku drugie miejsce w Kategorii 1 zajął Robert Sługocki, a trzecie Łukasz Niemiec. Rok później Konrad Biela uplasował się na drugim miejscu w tej samej kategorii. Ostatnie lata to dominacja Polaków w autach z nadwoziem zamkniętym, z takimi nazwiskami na podium jak Daniel Stawiarski, DUBAI, Piotr Parys, Waldemar Kluza i Sebastian Stec.

Program i atrakcje tegorocznego wyścigu

Tegoroczny wyścig odbędzie się w dniach 26-28 lipca i będzie 7 Rundą FIA EHC oraz 9 i 10 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP). Zawody rozpoczną się w piątek od Odbioru Administracyjnego i technicznego Badania Kontrolnego. Dla kierowców startujących w GSMP badanie odbędzie się na parkingu przed Limanowskim Domem Kultury, natomiast samochody zawodników z FIA EHC będą kontrolowane w Starej Wsi na terenie Parku Serwisowego.

W sobotę odbędą się dwa podjazdy treningowe i dwa wyścigowe 9 Rundy GSMP dla zawodników klasyfikowanych w FIA EHC, które będą miały charakter wyłącznie treningowy. Wielkie ściganie rozpocznie się w niedzielę rano od pierwszego podjazdu treningowego, a o godz. 11:30 ruszy pierwszy podjazd wyścigowy 10 Rundy GSMP i 7 Rundy FIA EHC. Po zakończeniu pierwszego podjazdu wyścigowego odbędzie się kolejny, a całość zwieńczy uroczyste rozdanie nagród około godz. 16:00.

Wyścig objęli patronatem honorowym Ireneusz Raś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, oraz Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego. Partnerem Strategicznym wyścigu jest Województwo Małopolskie, a Partnerem Głównym LOTTO. Sponsorami wydarzenia są m.in. marki ORLEN OIL i TYMBARK.

Według informacji z: Powiat Limanowski

Autor: Start