Kobiety z regionu budują markę wsi - Karniowice zapachami pierogów i serów

2 min czytania
Kobiety z regionu budują markę wsi - Karniowice zapachami pierogów i serów

W Karniowicach warsztat smaku mieszał się z debatą o przyszłości wsi. W sali Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego kobiece inicjatywy przyciągnęły tłumy, a stoiska KGW stały się najlepszą reklamą lokalnych produktów. Na konferencji “Dziedzictwo wsi oczami kobiet” dyskutowano o tym, jak przekształcać tradycję w rozpoznawalną markę.

  • Kobiety, stoły i kolejki do pierogów - obraz z Karniowic
  • Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego jako scena dla przedsiębiorczych kobiet

Kobiety, stoły i kolejki do pierogów - obraz z Karniowic

Konferencja przerodziła się w święto smaków: stoiska zapełniły salę, a zapach pieczonych i gotowanych specjałów rozchodził się po korytarzach. Wśród wystawców wyróżniły się delegacje z Bulowic, Głębowic i Zagórzańskich Dziedzin, a szczególne uznanie zdobyły gospodynie z KGW Łętowe - znane z doskonałej kuchni. Ich pierogi z suszonymi śliwkami, wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w 2021, sprzedawały się błyskawicznie; ustawiały się po nie długie kolejki, a garnki szybko się opróżniały.

Obok pierogów pokazywały się domowe sery od Moniki Kubik, kanapki ze smalczykiem i kiszonym ogórkiem oraz ciasta pieczone przez gospodynie. Na stołach pojawiły się także regionalne wędliny i specjały od lokalnych producentów. Muzyczną oprawę zapewniła grupa Zagórzańska siła, a obecne na sali malowidła autorstwa Józefy Potaczek dodały wydarzeniu artystycznego charakteru.

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego jako scena dla przedsiębiorczych kobiet

W części wykładowej organizatorzy zaprosili ekspertów, którzy przedstawili narzędzia aktywizacji i promocji produktów wiejskich. Wśród prelegentów była dr inż. Małgorzata Bogusz - Dyrektor Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie i przewodnicząca rady kobiet przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nakreśliła ona perspektywy przedsiębiorczości kobiet na obszarach wiejskich oraz sposoby tworzenia rozpoznawalnej oferty produktowej. Tego dnia odbyła się także wojewódzka edycja konkursu noszącego nazwę konferencji, która miała wyłonić najlepsze inicjatywy promujące dziedzictwo wsi.

Organizatorzy zadbali o wymianę doświadczeń między Kołami Gospodyń Wiejskich, przedstawicielkami Bazy Lubogoszcz, a samorządem Gminy Mszana Dolna. Obecny był też Gorczański Związek Podhalan im. Władysława Orkana, co podkreślało regionalny charakter wydarzenia i współpracę sąsiadów zza miedzy.

Mieszkańcy mogli nie tylko smakować, ale i obserwować, jak tradycja łączy się z pomysłem na biznes - od receptury pierogów po branding produktów regionalnych. Dla osób myślących o rozwijaniu własnego wyrobu to dobry przykład, że wpis na listę produktów tradycyjnych czy współpraca z KGW mogą zwiększyć zasięg sprzedaży i rozpoznawalność. W praktyce warto śledzić podobne eventy w gminie, nawiązywać kontakty z kołami gospodyń i lokalnymi producentami oraz promować swoje wyroby przy okazji festynów i targów - to najprostsza droga, by domowe przysmaki trafiły na szerszy rynek.

na podstawie: Gmina Mszana Dolna.

Autor: krystian