Piętnastoosobowa grupa osób zaangażowanych w tworzenie marki Gminy Mszana Dolna wzięła udział w wyjeździe studyjnym do Doliny Karpia i inkubatora przetwórstwa „Smaki Gościńca”.

Zagórzanie w praktyce mogli się przekonać jakie korzyści dla społeczności lokalnej i promocji regionu przynosi marka miejsca, jak i kto może ją stworzyć, na jakie przeszkody można napotkać „po drodze”, a przede wszystkim czy to się naprawdę opłaca.

Polecamy: Wicepremier Beata Szydło o rodzinie, rolnictwie i Unii Europejskiej [wideo]

 

Tworzenie uznanej już dzisiaj marki „Dolina Karpia” w szczegółach przedstawiła swoim gościom Anna Świątek ze stowarzyszenia o tej samej nazwie – inicjatora i koordynatora „markowych” działań. Mieszkańcy Gminy Mszana Dolna odwiedzili również Izbę Regionalną w Osieku działająca w ramach Ekomuzeum Doliny Karpia – miejscowej atrakcji turystyczno – edukacyjnej.

Z zachwytem obejrzeli tam bogatą kolekcję przedmiotów użytkowych, rękodzieła i sztuki związanych m. in. z hodowlą karpia osieckiego oraz przedmiotów związanych z kulturą materialną wsi i najbliższych okolic. Spotkali się również z producentem miodu z „Pasieki na Zastawiu” – użytkownikiem Znaku Promocyjnego Dolina Karpia. Podczas ciekawej prelekcji skosztowali słodkiego efektu pracy pszczół i zgłębili jego właściwości. Zagórzanie skorzystali również z gościny Restauracji REVEL (obiekt Ekomuzeum Doliny Karpia) – użytkownika znaku promocyjnego Dolina Karpia.

Polecamy: Będzie nowoczesny obiekt dla sympatyków sportu. Inwestycja warta ponad 1 mln złotych [zdjęcia]

Smakując obiad przygotowany w oparciu o produkty ze znakiem promocyjnym Dolina Karpia uczestnicy mieli również okazję zapoznać się z usługą, która otrzymała znak promocyjny Dolina Karolina „MENU Doliny Karpia”. Degustowano również „Chleb Revel z Doliny Karpia” – produkt ze znakiem promocyjnym Dolina Karpia. Wspaniałym doświadczeniem – fascynującą podróżą do świata pszczół - okazała się wizyta w gospodarstwie pasiecznym „Pasieka u Wojtka” – obiektu Ekumuzeum Dolina Karpia, potencjalnego użytkownika Znaku Promocyjnego Dolina Karpia. Swoją osobowością i fachową wiedzą zauroczył wszystkich sympatyczny właściciel, Wojciech.

Kolejnym obiektem Ekomuzeum Doliny Karpia posiadającym Znak Promocyjny Doliny Karpia odwiedzonym przez mieszkańców Gminy Mszana Dolna była przetwórnia ryb „Skarby Doliny Karpia”, w której pokaz wędzenia karpia połączony był z jego degustacją. Podczas pobytu w Zatorze goście z Beskidu Wyspowego przekonali się, że znak promocyjny może otrzymać również firma działająca w innej branży niż rybołówstwo. W Cukierni „URBAŃSCY” w Zatorze (potencjalny użytkownik Znaku Promocyjnego Dolina Karpia) uczestnicząc w krótkich warsztatach wysłuchali prelekcji na temat procesu technologicznego „Krówki Zatorskiej”. Ich podniebienia osłodziła krówka i lody, wytwarzane na miejscu z lokalnych surowców.

 

Prawdziwym zaskoczeniem dla gości z Beskidu Wyspowego był zakres działania spółdzielni socjalnej działającej w ramach Inkubatora przetwórstwa lokalnego „Smaki Gościńca”, która oprócz produktów wytwarzanych na sprzedaż świadczy również usługi dla lokalnej społeczności np. udostępnienie pomieszczeń czy tłoczenia soku lub wytwarzanie pierogów wedle wymogów sanepidu. Przysłowiową wisienką na torcie, a przede wszystkim wspaniałą ucztą dla artystycznych zmysłów Zagórzan, była wizyta w Galerii Produktu Lokalnego w Stryszowie. Prawdziwa feeria barw i różnorodność prezentowanych wyrobów sprawiły, że trudno było się pożegnać bez zakupu kilku drobiazgów.

Polecamy: Turniej Piłki Nożnej w Tymbarku. Zwycięzcą drużyna Senegalu?

Podczas dwóch dni pobytu Zagórzan w Zatorze i okolicach „markowy” karp przewijał się na stołach i półkach w różnej postaci – był karp wędzony, karp po zatorsku, pulpeciki z karpia w sosie pomidorowym i zalewie octowej, a także… pizza z karpiem wędzonym i cukierki w kształcie karpików. Pomysłów na wykorzystanie marki nie brakuje!

-To wielka inspiracja dla nas przy tworzeniu własnej marki lokalnej. Wyjazd okazał się również kreatywny – planów na przyszłość i odniesień do konkretnych działań nie brakowało. Powstała również propozycja nazwy naszej marki, a może to już nie jest propozycja? – mówią uczestnicy wyjazdu studyjnego.

Wizyta studyjna tak licznej grupy mieszkańców Gminy Mszana Dolna w Dolinie Karpia odbyła się w ramach Projektu „Małopolski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej – Subregion Sądecki” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014 – 2010 w ramach Priorytetu IX „Region Spójny Społecznie”, Działanie 9.3. „Wsparcie Ekonomii Społecznej”.

Koordynatorem wyjazdu i opiekunem grupy była Olga Gałek – Członek Zarządu Fundacji Miejsc i Ludzi Aktywnych MILA.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Źródło/fot. UG Mszana Dolna