Podręcznik do chemii dla szkół ponadpodstawowych jaki powinien być?

2 min czytania
Podręcznik do chemii dla szkół ponadpodstawowych  jaki powinien być?

Chemia nie kojarzy się wielu uczniom dobrze. Należy do najtrudniejszych i najmniej lubianych przedmiotów. Jednak nawet osoby, które nie zdają jej na maturze, muszą nabyć podstawową wiedzę w celu zaliczenia przedmiotu. Pomóc w tym mogą podręczniki napisane prostym językiem.

Dobry podręcznik z chemii cechy

Stopień przyswojenia wiedzy przez uczniów jest w dużej mierze zależny od tego, w jaki sposób zostanie ona przekazana przez nauczyciela podczas zajęć. Pomocne są jednak także dobrze napisane podręczniki, do których można powrócić w każdym momencie i utrwalić informacje z lekcji.

Prosty język ułatwi naukę szczególnie uczniom, którzy nie wybrali chemii jako przedmiotu wiodącego. Każdy dział powinien być zakończony powtórzeniem, które gromadzi najważniejsze fakty i zawiera przykładowe zadania mogące pojawić się na sprawdzianie. Uczniowie zdający egzamin dojrzałości z chemii mogą sięgnąć do powtórek również podczas nauki do matury. By temat był bardziej zrozumiały, powinien zostać wzbogacony o dokładnie opisane doświadczenia i eksperymenty. Dobrze, by w treści tematów pojawiały się zadania, które na bieżąco pozwolą ocenić zrozumienie zagadnienia przez uczniów.

Wymienione wyżej elementy znajdują się np. w podręczniku To jest chemia 1. Zawarta w nim treść stanowi rozszerzenie wiedzy nabywanej przez młodzież w szkole podstawowej. Umieszczone w nim eksperymenty posiadają szczegółowe opisy oraz wyróżnione obserwacje i wnioski. Podręcznik ułatwia zrozumienie sposobów rozwiązywania zadań i kształci umiejętności obliczeniowe.

Chemia w szkole ponadpodstawowej tematy

Uczniowie szkoły średniej powinni zdobyć podstawową wiedzę na temat budowy atomu czy metody odczytywania układu okresowego pierwiastków. Przekazywane są im też informacje dotyczące systematyki związków nieorganicznych. Na chemii w szkole ponadpodstawowej porusza się tematy z zakresu stechiometrii, reakcji utleniania i redukcji, podstaw elektrochemii oraz metod powstawania roztworów. W podręcznikach można znaleźć również informacje o reakcjach chemicznych zachodzących w roztworach wodnych, o efektach energetycznych czy szybkościach reakcji chemicznych.

Nawet uczniowie, dla których chemia nie jest ulubionym przedmiotem, mają szansę powalczyć o dobrą ocenę. Pomóc może uważne słuchanie nauczyciela w czasie lekcji oraz nauka przy pomocy przystępnie napisanego podręcznika. Zdobycie pozytywnej oceny ze sprawdzianu lub kartkówki ułatwi powtarzanie treści z podsumowań znajdujących się na końcu działów.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

limanowskie_kf