Sprzedaż w internecie bez działalności gospodarczej

Wbrew popularnej opinii, prowadzenie sprzedaży w internecie nie zawsze wymaga rejestracji firmy. Początkujący przedsiębiorcy mają możliwość świadczenia swoich usług na wiele różnych sposobów, choć jednak nie bez ograniczeń. Co warto wiedzieć na temat działalności nieewidencjonowanej? Na co zwrócić uwagę, rozpoczynając działalność w branży e-commerce?

Prowadzenie działalności nierejestrowanej a sklep internetowy – co należy wiedzieć?

Uchwalona w 2018 roku Konstytucja Biznesu otworzyła małym przedsiębiorcom drogę do braku konieczności rejestrowania działalności gospodarczej w początkowym etapie rozwoju firmy. Zgodnie z jej postanowieniami, wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie musi uzyskiwać podmiot, którego przychód w danym miesiącu kalendarzowym nie przekroczył 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Założenie działalności nierejestrowanej jest więc rozwiązaniem szczególnie atrakcyjnym dla początkujących przedsiębiorców oraz osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Wolność od odprowadzania składek ZUS pozwala im uzyskiwać wyższe dochody.

Oczywiście, taka forma nie jest wolna od pewnych ograniczeń. Dla przykładu, założenie własnego sklepu internetowego bez zakładania firmy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności przestrzegania praw konsumenta. Osoby prowadzące taki biznes zobowiązane są także odliczać podatek dochodowy oraz koszty uzyskania przychodu. Co istotne, założyć działalność nierejestrowaną może wyłącznie przedsiębiorca pracujący w pojedynkę – forma ta niedostępna jest więc na przykład dla spółki cywilnej.

Co możesz sprzedawać bez zarejestrowanej działalności gospodarczej?

W ramach działalności nierejestrowanej można naprawdę wiele – dla osób chcących założyć pierwszy sklep internetowy taka jej forma to strzał w dziesiątkę i prosty, nieobarczony dużym ryzykiem sposób na wystartowanie z własnym biznesem. Sprzedaż produktów w ten sposób można potraktować jako pierwszy krok na drodze rozwoju firmy lub jako niezobowiązujące zajęcie dodatkowe, w zależności od indywidualnych preferencji i oczekiwań przedsiębiorcy. W takim sklepie internetowym na asortyment mogą składać się na przykład rękodzielnicze wyroby własne, nowa lub używana odzież, książki, personalizowane albumy czy e-booki. Pamiętaj, że w przypadku sprzedaży większych produktów, takich jak ręcznie wykonane meble czy sprzęt sportowy, może zaistnieć konieczność transportu paletowego.

Działalność nierejestrowana nie pozwala jednak na uniknięcie wszelkich formalności, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na handel towarami objętymi różnego rodzaju koncesjami. Dodatkowych opłat można spodziewać się, sprzedając alkohol, urządzenia elektroniczne (konieczność uiszczenia podatku VAT) lub biżuterię z metali szlachetnych (przymus rejestracji transakcji na kasie fiskalnej). Oczywiście działalność gospodarczą należy zarejestrować, gdy tylko przekroczony ma być limit przychodu.

Jak rozpocząć tworzenie własnego sklepu internetowego?

Choć do celu sprzedaży towarów w sklepach internetowych nie musisz rejestrować działalności, wciąż spoczywają na Tobie obowiązki związane z prowadzeniem i rozwijaniem własnego biznesu. Jeśli chcesz zacząć handlować, lecz nie dysponujesz dużym budżetem, możesz skorzystać z ofert popularnych serwisów aukcyjnych lub założyć darmowy sklep internetowy na jednej z przeznaczonych do tego platform. Media społecznościowe to również całkiem dobre kanały sprzedaży. Zadbaj o wysokiej jakości opisy oraz zdjęcia produktów – dzięki temu przyciągniesz uwagę klienta i zachęcisz go do zakupu.

Jednym z wymogów skutecznego prowadzenia działalności jest zapewnianie kupującym wysokiego standardu obsługi. Dzięki umożliwianiu klientowi otrzymania wsparcia na każdym z etapów procesu zakupowego budujesz pozytywny wizerunek własnej firmy. Zadbaj też o współpracę z odpowiednimi partnerami, którzy pomogą Twojemu biznesowi zaistnieć, oferując swoje usługi oraz doświadczenie. Jedną z firm wspierających podmioty z branży e-commerce jest DHL Parcel. Swoim partnerom oferuje ona nie tylko wysokiej jakości usługi kurierskie, ale i dużą dawkę wiedzy na temat specyfiki współczesnego handlu internetowego. Więcej informacji na temat oferty DHL Parcel znajdziesz tutaj: https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/uslugi/ekspert-ecommerce.html.